Manifest d'Igualada
Amb el recolzament de l'associació "Adhoc. Filosofia a secundària" i el grup del Facebook "Salvem la filosofia, ara!", la Plataforma en defensa de la Filosofia de la Catalunya Central (constituïda per intel·lectuals, estudiants, docents i ciutadans del Bages, de l’Anoia i d’altres llocs) convoca a una concentració a Igualada, primer a la Biblioteca Central i després a la contigua Plaça de Cal Font (molt cèntrica).
Serà el dissabte, 10 d’abril de 2010, a partir de les 10.00. L’acte al carrer tindrà lloc a continuació, i inclourà també la lectura pública de textos breus de cadascú i l’anunci del “Manifest d’Igualada 2010“, que actualitza i renova el “Manifest de Girona 2009″.
MANIFEST D'IGUALADA
Fem públic que:
- Docents i alumnes patim un progressiu ofegament i menyspreu en l’àrea de la Filosofia en l’actual currículum, tant pel que fa a la reducció d’hores lectives com al tractament que es rep.
- El seny mostra i l’experiència confirma que resulta inviable qualsevol matèria d’ensenyament amb una hora lectiva setmanal, com és el cas de l’Educació eticocívica.
- Cal una reacció decidida de la comunitat universitària i investigadora i de les instàncies socials i públiques per a protegir l’educació en l’autonomia, la crítica i la responsabilitat civil, objectius pedagògics reconeguts als quals col•labora decididament l’ensenyament de la Filosofia. El tronc comú humanístic és un eix bàsic per a estructurar un bon Batxillerat en sentit europeu.
- Tant l’educació ètica com la transdisciplinarietat són necessàries en l’educació dels joves. El Parlament de Catalunya ha reconegut (Resolució 951/VI de 2001) que “la filosofia palesa els vincles entre els diferents àmbits del coneixement en la seva doble dimensió cultural, la humanística i la científica”.
Ens adherim a accions prèvies com:
- El document de l’Associació Ad-Hoc (desembre de 2007) per a dignificació de la Filosofia
- La taula reivindicativa de la “Plataforma en defensa de la filosofia de Madrid i Castilla La Mancha” (2009), juntament amb la Plataforma estatal.
- El manifest de l’ADEF i de les altres iniciatives per la dignitat i rellevància de la Filosofia a la Secundària promogudes en diferents Comunitats autònomes.
- El Manifest de Girona (2009)
Manifestem que:
- En un temps de desorientació global com és el nostre, els sistemes educatius haurien d’afavorir els sabers que ajuden als joves a cercar el que és nuclear de la vida i la seva comprensió.
- La UNESCO i diferents agències internacionals reconeixen l’estreta vinculació entre l’educació filosòfica i el respecte dels drets humans i les llibertats públiques i personals arreu del món.
- La iniciativa d’introduir una Educació filosòfica i per a la ciutadania en l’ensenyament secundari obligatori obtindrà resultats tan sols si es planteja seriosament i no com a ridícul maquillatge de “correcció política”.
- La recerca i les anàlisis filosòfiques col•laboren decididament en la maduració dels estudiants i en el seu compromís per la pau i els drets. En concret, l’ètica i el coneixement del pensament dels principals autors requereix un tractament acadèmic seriós.
Demanem que:
- S’aturi immediatament la negació calculada d’hores que l’alumnat hauria de dedicar al pensament filosòfic.
- Es recuperi la denominació Ètica (4t d’ESO) i Filosofia (1r de Batxillerat) per les matèries que la LOE anomena “Educació eticocívica” i “Filosofia i ciutadania”, respectivament, i que s’assignin exclusivament a docents de l’especialitat de Filosofia.
- Per a poder desenvolupar adequadament Filosofia de 1r de Batxillerat, es doti aquesta matèria amb 3 hores setmanals .
- Que la Història de la Filosofia (2n de Batxillerat) compti amb 4 hores setmanals, com les altres matèries d’aquest curs terminal, i sigui considerada una àrea imprescindible i obligatòria a les Proves d’Accés a la Universitat.
serà difós a aquesta ciutat el 10 d’abril de 2010.
Comentaris
Hi ha assignatures que vaig fer a l'institut que em van marcar i aquesta n'és una, perquè no només era copiar el què deien o havien fet altres persones, sinó que em feien pensar en el què pensaven altres persones, valorar-ho i posicionar-me segons pensava jo. Recordo a molts autors i els seus pensaments i temps després em va agradar poder llegir-los, tot i que poquet.
Per mi la filosofia em va ajudar a pensar i anar més enllà. Moltes altres assignatures no tinc massa clar si van remoure res dins meu.
Espero que tingueu sort i si hi podem col.laborar, ja ens ho diràs :)
Elvira. Aquesta és la nostra intenció también. I afegiré encara més. Hi ha un bon sector del professorat (i no només de Filosofia) que aposta perquè es comenci a impartir des d'Infantil. Si poguessis escapar-te aquest dia, allà ens veurem! ;)
Lola. Moltíssimes gràcies! Tota adhesió és més que benvinguda! Ara més que mai necessitem un ampli recolzament social... ;)
Nits. Em complau sentir experiències com la teva. La Filosofia, com a matèria, no és fàcil fer-la i, alhora, que sigui atractiva. Si no tens com a primer objectiu el fet que els alumnes puguin pensar per sí mateixos, estàs perdut!
La forma d'adherir-se al Manifest, almenys de moment, es troba al link que he posat al post. A més, anem fent diferentes concentracions, activitats i actes conjunts. També al facebook hi ha un grup que es diu "Salvem la Filosofia, ara" que cada vegada té més simpatitzants. Si tens o teniu compte i voleu més dades us les puc facilitar.
I, per últim, i ja a nivell particular, solem fer escrits, articles, comunicats als mitjans de comunicació que normalment es van publicant.
Qualsevol cosa novedosa us aniré informant. Moltes gràcies, Nits! ;)
Un manifiesto muy apropiado y coherente, que espero llegue lejos.
Con tu permiso comparto tu entrada en Fb por si alguien de por allí aun no se ha enterado.
Molts Petons.
P.D.: Aunque no intervenga, he leído, y quería darte las gracias por tu paciencia, tu tolerancia, y tus respuestas. Tienes toda mi admiración. No esperaba que supusiera un conflicto.
Moltes gràcies de cor (traductor de google ;) ).
Totalment d'acord, m'hi adhereixo al manifest d'Igualada.
1abraçada
Por supuesto que puedes compartirlo. Cuanta más difusión, mucho mejor. Y el face es un buen medio. Allí nos encontraremos entonces!
Te agradezco tus "cumplidos"... ;P Otra cosa no tendré, pero paciencia... bufff! De todas maneras no hay tal conflicto; dos no se discuten si uno no quiere. ;)
Moltes gràcies a tu de TOT cor! ;D
Albert. Salutacions! Moltes gràcies per la teva adhesió. Junts ho podrem aconseguir... o no, però almenys haurem donat tot el que esta a les nostres mans.
Una abraçada! ;)
Ja m'he adherit al manifest. Em pareix una bona iniciativa. Vaig fer el batxillerat d'humanitats (Sí, jo sóc de l'ESO :P)i gaudia moltíssim d'aquesta assignatura. Ara també en gaudisc...és una bona forma d'alimentar-se.
Gràcies per venir a casa meva... ;)
Fada. La retallada de llengua catalana és una altra "patata calenta" que no s'acaba d'entendre. El que desconec es si els filòlegs us esteu mobilitzant també d'alguna forma. Si no és així, no estaria de més que sorgís alguna iniciativa per demostrar que estan ficant la pota ben endintre...
Benvinguda a tu també i gràcies! ;)
No coneixia aquest autor i tampoc el seu llibre. Però pel que expliques té molt bona pinta. Prenc bona nota!
Moltes gràcies! ;)
Cuando tengas un rato pasate por aqui: http://holocaustoenespanol.blogspot.com/p/premios-y-regalos-blogs-amigos.html a recoger algo :).
Moltes gràcies, Ada! Petons!!;)
Pluja. Sembla que el pensar i el reflexionar no està de moda avui dia. A més, per a segons qui, el sentit comú és el menys comú de tots els sentits... Moltes gràcies!! ;)
Lucia Luna. I tant que he de lluitar! I fins al final si és necessari. No ens hem de quedar mai amb la sensació que no hem fet prou mai! Moltes gràcies!!
Un petonet! ;)
Nikkita. Ostras, vengo ahora mismo!! ;)